Dé wegwijzer voor parkeer- en mobiliteitsoplossingen

17 & 18 april 2019 Brabanthallen ’s-Hertogenbosch

Bekende en minder bekende sprekers geven tijdens Parkeervak 2019 interessante presentaties over tal van onderwerpen. Over laadpunten tot de transitie in het autoverkeer en zelfs het huidige zicht op de toekomst!

Er wordt hard gewerkt aan een stevig en uitdagend programma met actuele congres- en debatcomponenten voor beide ParkeerVak-dagen. De projectgroep bestaat uit vertegenwoordigers uit de parkeer-, mobiliteits- en retailbranche. Vanuit verschillende invalshoeken komen thema’s zoals binnenstedelijke, economische, retail-, vastgoedontwikkelingen en trends aan bod maar ook praktijkcases en technologische ontwikkelingen vanuit het bedrijfsleven en universiteitshoek krijgen hierbij een podium.

CARLO VAN DE WEIJER, DIRECTOR SMART MOBILITY EINDHOVEN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY, VERBINDT ZICH AAN DE PARKEERVAK 2019.
Parkeren in de toekomst

De toekomst was altijd al moeilijk te voorspellen, vooral als je het vooraf probeerde. Maar als je een gemiddelde TEDx hoort over de toekomst van mobiliteit dan lijkt één ding echter duidelijk: parkeren heeft zijn langste tijd wel gehad. Als we een vloot van zelfrijdende auto’s hebben die we op afroep kunnen bestellen, en die ons afzet op de bestemming en dan doorrijdt naar een volgende bestemming, wie zit er dan nog op parkeerruimte te wachten? Carlo van de Weijer, directeur smart mobility aan de TU Eindhoven, houdt deze visies in zijn keynote tegen het licht en geeft zijn mening op de mobiliteit-trends van de toekomst. Met een paar grote mogelijke verrassingen voor de parkeerfaciliteiten van de toekomst.

Lees hier meer over Carlo van de Weijer en zijn connectie met de Vexpan en Parkeervak.

Bas Bullens, Sales Lead eMobility Benelux innogy & Essent, vertelt  u alles over de toekomst op het gebied van laadinfrastructuur.

De vraag naar laadpalen neemt een enorme vlucht, maar heb ik ook voor iedere parkeerplaats een laadpunt nodig? Bas Bullens van Essent neemt u mee in de do’s en don ’ts bij het inrichten van de parkeergarage van de toekomst.   Hierbij komen de diverse exploitatiemodellen aanbod en mogelijkheden om laadpalen te koppelen aan zonnepanelen en accutechniek.

ParkeerVak 2019: Transitie van autobezit naar autodelen. Wat betekent dat voor de parkeersector?

Rijkswaterstaat levert op de ParkeerVak 2019 aan dit thema een inhoudelijke bijdrage.

In de steden is de druk op de ruimte groot en wordt kritischer gekeken naar ruimte voor parkeren en autoverkeer. Steeds meer gemeenten kijken hoe ze een actieve rol kunnen spelen om een verschuiving van (2e) autobezit naar autodelen te versnellen, in bestaande wijken en zeker ook bij nieuwbouw. De overheid werkt samen met partners in de Greendeal  Autodelen II en de Citydeal elektrische deelmobiliteit werken aan deze ontwikkelingen.

Innovatief parkeren in de stadswijk van morgen: de case Merwedekanaalzone in Utrecht

De Merwedekanaalzone is één van de grootste binnenstedelijke transformatiegebieden in Utrecht. Hier is ruimte voor ca 5.000 tot 6.000 woningen, bedrijvigheid en voorzieningen. Omdat het gebied diep in de stad ligt, is een hoog autogebruik niet mogelijk. Het wordt dan ook een levendige en gezonde stadswijk waar de auto zich als gast gedraagt. Wat betekent dit voor parkeernormen? Hoe laag kun je gaan zonder problemen te veroorzaken? En wat vraagt dit aan extra maatregelen? Kan Mobility as a Service bijdragen aan een goed parkeer- en mobiliteitsconcept? Hoe werken verkeerskundigen, parkeerspecialisten en stedenbouwkundigen effectief samen? Wat zijn de leerervaringen voor de rest van Nederland?

Christiaan Kwantes is senior mobiliteitsstrateeg bij Goudappel Coffeng. Samen met collega’s en opdrachtgevers ontwikkelt hij innovatieve mobiliteitsconcepten bij nieuwe verstedelijkingsopgaven. Enkele voorbeelden van transformatieprojecten waar hij aan werkt of heeft gewerkt: Merwedekanaalzone in Utrecht, Schieoevers in Delft, Hamerkwartier in Amsterdam.

Lees hier meer over de Merwedekanaalzone