Future Retail City Centre

Succesfactoren voor collectieve interventies in binnenstedelijke winkelgebieden

Er zijn meer dan 201 factoren die de aantrekkelijkheid en vitaliteit van binnenstedelijke winkelgebieden beïnvloeden. Het succes van een winkelgebied kan dus niet afhangen van alleen maar de gemeente en enkele bijzondere retailconcepten, het belang bij collectieve interventies in binnenstedelijke winkelgebieden ligt tegenwoordig vele malen hoger.

ParkeerVak Kennissessie

Jesse Weltevreden gaat in zijn presentatie in op het succes van collectieve initiatieven om binnensteden toekomstbestendig te maken. Wat zijn de succesfactoren voor samenwerking tussen verschillende stakeholders in winkelgebieden? Welke collectieve interventies kunnen ondernomen worden om winkelgebieden toekomstbestendig te maken? Wat zijn de kritische succesfactoren van collectieve interventies in winkelgebieden?

De rol van parken en mobiliteit in de retail

Bij ruim 89% van de collectieven in Nederland staat het verbeteren van de fysieke kwaliteit van het winkelgebied op de agenda. Onder de fysieke kwaliteit valt naast het winkelaanbod vaak ook de bereikbaarheid, parkeergelegenheid en faciliteiten die daar bij aansluiten. Als de parkeergarage een van de eerste kennismaking punten is van de bezoeker met uw gemeente, dan is het natuurlijk wel gewenst dat deze parkeergarage aansluit bij de propositie van de stad. Indien de garage overvol is, klein, nauw en vervuild dan is de eerste indruk negatief en heeft dat impact op de bezoeker.

Over Jesse Weltreveden

Jesse Weltevreden is professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam en research director bij de EcommerceFoundation. Tevens is hij voorzitter van het Retail Innovation Platform, een netwerk van 15 kennisinstellingen in Nederland en België die onderzoek doen naar retail innovatie. Jesse geeft leiding aan een team van onderzoekers en promovendi die onderzoek doen naar e-commerce, retail technology, marketing analytics en de consequenties van online winkelen voor consumentengedrag en winkelgebieden.

Hij heeft vele nationale en internationale publicaties op zijn naam staan en is een veelgevraagd spreker op events in binnen- en buitenland.