De visie en uitdagingen achter Merwedekanaalzone Utrecht

Christiaan Kwantes neemt u mee door het proces

Het aanpassen van een omgevingsvisie gaat niet zonder slag of stoot. Christiaan Kwantes, senior mobiliteitsstrateeg bij Goudappel Coffeng, kan u daar tijdens Parkeervak 2019 alles over vertellen.

Samen met Lucas van der Linde, Ties Brands, Dick Terlouw en diverse andere partners heeft Christiaan in opdracht van gemeente Utrecht een strategie uitgewerkt naar aanleiding van alle ontwikkelingen in de samenleving en de Merwedekanaalzone.

Een nieuw ruimtelijk ontwerp

De Merwedekanaalzone is één van de grootste binnenstedelijke transformatiegebieden in Utrecht. Hier is ruimte voor ca 5.000 tot 6.000 woningen, bedrijvigheid en voorzieningen. Omdat het gebied diep in de stad ligt, is een hoog autogebruik niet mogelijk. Het wordt dan ook een levendige en gezonde stadswijk waar de auto zich als gast gedraagt.

De Merwedekanaalzone verandert in een “autoluwe” zone. Dit houd in dat het gebied maar beperkt begaanbaar wordt met de auto, alleen voor bepaalde situaties zoals voor grote leveringen word een uitzondering gemaakt. Het ruimtelijke ontwerp is gericht op lopen, fietsen en openbaar vervoer.

Ter ondersteuning aan het nieuwe ruimtelijke ontwerp introduceert Christiaan Kwantes de Mobility HUB’s. Deze HUB’s bevatten fysieke mobiliteitswinkels, met daarin bijvoorbeeld een service balie, fietsreparatie en –verhuur, verhuur van speciale voertuigen.

De sessie van Christiaan Kwantes en vele andere zijn terug te vinden in het theater programma.

Ontdek het programma Lees meer over de Merwedekanaalzone